| Bruksizm Tedavisi

Bruksizm Tedavisi

Bruksizm, genellikle istem dışı yapılan sağlıksız çene sıkma hareketlerinin sonucu oluşan bir rahatsızlıktır. Bu rahatsızlık sadece diş ve çene yapısını etkilemekle kalmaz, baş ve boyun ağrılarına neden olabilir. Bruksizm, günlük dilde “diş sıkma ve diş gıcırdatma” diye adlandırılır. Bruksizmin istem dışı diye nitelendirilmesi genellikle gece uyku sırasında ortaya çıkmasından dolayıdır. Peki bruksizm gündüz hiç yaşanmıyor mu? Uyanıkken de bruksizm durumu yaşanabilir; bu ileri bruksizmdir. Bruksizmin ilerleyen aşamalarında artık şikâyetler iyice artar ve genellikle gündüz de diş sıkma başlar.

Bruksizmin kökenine yönelik yapılan araştırmalarda rahatsızlığın nedeni olarak modern yaşam tarzından kaynaklanan psikolojik gerilim ve çenedeki yapısal bozukluklar öne çıkmaktadır.

Psikolojik gerekçeler ile kastedilen strestir. Gün içinde yaşanan stres, gece uyku sırasında ortaya çıkmakta, diş sıkma/diş gıcırdatma olarak kendini açığa vurmaktadır. Gece yaşanan istemsiz diş sıkma/diş gıcırdatmaların yoğunluğunun gündüz maruz kalınan stres yoğunluğu ile paralel olduğunu gösteren araştırmalar mevcuttur.

Çenedeki yapısal bozukluk ile kastedilen ise alt ve üst çenenin “kötü kapanış” şeklidir. Diş hekimliği literatüründe buna “malokluzyon” denir. Malokluzyon yani kötü kapanış çeşitli şekillerde olabilir ancak özellikle bruksizm ile ilişkilendirilen malokluzyon, alt/üst çenedeki ısırma ve diş hizalama sorunlarıdır. Bu sorunlar doğuştan olabileceği gibi hatalı diş tedavilerinden veya eksik dişlerden de kaynaklanabilir.

Bruksizm, ağız, diş ve çene yapısıyla birlikte baş, boyun bölgelerini de etkileyebilen bir rahatsızlık olduğundan teşhis işlemi tüm bu etkenler göz önüne alınarak yapılır. Bruksizm rahatsızlığının teşhisinde kullanılan diş sıkma/diş gıcırdatma kaynaklı belirtiler şöyledir:

Diş hassasiyetinin oluşması ve artması: Bu hassasiyet diş minesinde yani dişin sert yapıdaki dış yüzeyindeki aşınmadan kaynaklanabilir. Bu nedenle diş minesi aşınmalarında veya diş hassasiyetlerinde diş hekimine danışılmalıdır.

Dişlerin yapısal özelliklerini kaybetmeye başlaması: Dişlerde yontulmalar, diş yüzeylerinde düzleşmeler, kırılmalar ve dişlerin gevşemesi yapısal özelliklerin zarar gördüğünün işaretidir. Bu işaretler genelde bireyler tarafından fark edilemez, bu nedenle düzenli diş hekimi kontrolü önemlidir.

Çene ve yüz ağrısı: Özellikle sabah uykudan kalkınca hissedilen çene eklemi ağrısı ve yüz kaslarında yorgunluk bruksizm belirtisidir. Çene kasının sıkılaşması ve sıkma işleminin ortaya çıkardığı gerilimin etkileri baş, boyun ve hatta bel bölgesinde bile ağrıya sebep olabilir. Çene eklemi kaynaklı rahatsızlıklara “temporomandibular” rahatsızlıklar denilir. Bu tarz belirtiler gösteren kişilerin vakit kaybetmeden diş hekimine başvurmasını öneririz.

Bruksizm erken teşhis edilemezse yukarıda bahsedilen belirtiler giderek artar: diş ve çene yapısındaki sorunlar büyür; bu da hasar miktarını artıracağı için tedavi süresi uzar.

Diş sıkma/diş gıcırdatma tedavisi, rahatsızlığın boyutuna ve biçimine göre değişmekle birlikte öncelik dişler arasındaki gerilimi ortadan kaldırmaktır. Bu nedenle bruksizm tedavisi için kişiye özel hazırlanan ve genellikle “Bruksizm Plağı” olarak bilinen şeffaf akrilikten döküm şeklinde yapılan plak uygulaması ana tedavinin 2 ayağından biridir. Gece plağından farklıdır ve dişlerin kapanışını aktif olarak düzenleyerek iyileşme sağlar. Tedavinin diğer ayağı Botoks Uygulamasıdır. Botoks uygulamasıyla eklem ve dişler üzerine binen aşırı yükler hafifletilir ve en ağır vakalarda bile ciddi başarı elde edilir. Çiğneme kas grubunda bulunan massater ve temporal kaslara yapılan medikal botoks uygulaması dışarıdan bakıldığında estetik olarak herhangi bir değişiklik oluşturmaz. Çiğneme performansında ve konuşmada veya yüz hareketlerinde herhangi bir farklılık oluşturmaz fakat bu kasların kilitlenip aşırı kasılmasını ve hasar oluşturmasını önler.

Şayet diş sıkma/diş gıcırdatma daha önce yapılan yanlış bir diş tedavisinden kaynaklanıyorsa bu tedavinin doğrusunun uygulanması gerekir. Bruksizme neden olan hatalı diş tedavileri çene kapanışını ile uyumlu olmayan dolgu ve kaplamalardır. Bunların sökülüp uygun şekilde yenisinin yapılması gerekir. İleri derece bruksizm vakalarında kemikte ankiloz denilen eklemin yok olup kemiğin kaynaşması durumu varsa eklem replasmanı gibi cerrahi tedaviler gerekmektedir. Böyle vakalarda çene eklemi ciddi zarar görmüştür ve ağız açma-kapama hareketleri sıkıntılıdır. Bu durumda çene eklemine sağlığını kazandırmak için artrosentez denilen cerrahi operasyon ile ilaç enjekte edilebilir.

Bruksizm plağı, uyku sırasında dişlerin sıkılmasını ve çenenin gerilim yaratmasını önlemek için dişlere takılan şeffaf bir plaktır. Bruksizm plağı, kişinin ağız ve diş ölçüleri diş hekimi tarafından özel olarak alınarak yaptırılır. Bruksizm plağı diş sıkma/diş gıcırdatma nedeniyle oluşabilecek gerilimleri emen bir tampondur. Uygulamalar göstermiştir ki gece plağı hızlı bir şekilde etki eder. Tedavi başladıktan 2-3 gün sonra etkisini gösterir. Gece plağı tedavisinin etkili olabilmesi için aksatılmaması, düzenli kullanılması önemlidir. Bu plakların faydalı olabilmesi için kullanım süresinin günde 12 saati geçmemesi gerekir. Ne kadar fazla kullanılırsa o kadar fayda sağlar. Bruksizm devam ettiği müddetçe kullanımı gereklidir.

Diş hekiminiz bruksizm kaynaklı diş ve çene hasarlarını tedavi edecektir; ancak özellikle gündüz aşırı diş sıkan kişilerin stres seviyesinin çok yüksek olduğu ya da bir takım duygu durum bozukluğu yaşadığı düşünülebilir. Böyle durumlarda diş hekimi tarafından yapılacak bruksizm tedavisi ile birlikte psikiyatrik destek düşünülebilir. Psikiyatrik destek diş sıkma/diş gıcırdatma rahatsızlığının nörolojik kaynaklı olup olmadığını göstermesi bakımından yararlı olabilir.

Tüm diş tedavilerinde olduğu gibi gece plağı fiyatları da her yıl Türk Diş Hekimleri Birliği tarafından belirlenmektedir. Diş tedavilerinde kurumsal internet sitesi üzerinden fiyat paylaşılması yasaklanmıştır. Bundan dolayı kişinin rahatsızlığına bağlı olarak değişen tedaviye ilişkin en doğru fiyat bilgisini belirlemek için uzman diş hekiminin detaylı muayenesi gerekmektedir. Bununla birlikte Türk Diş Hekimleri Birliği’nin ilan ettiği gece plağı fiyatları size bu konuda bir fikir verebilir.

Türk Diş Hekimleri Birliği

Gece Plağı Fiyatları

KDV Hariç KDV Dahil
Gece Plağı (Yumuşak) 523,15 565,00

Gece Plağı

(Sert Oklüzal Splintleme)

1.745,37  1.885,00

Türk Diş Hekimleri Birliği’nin ilan ettiği 2020 gece plağı fiyatları listesinden de anlaşılabileceği üzere tedavinin gerçek maliyeti ne tür bir gece plağı işlemi yapılacağına bağlıdır. Bruksizm tedavisinde uygulanan gece plağı fiyatını etkileyen bir diğer faktör de tedaviyi yapacak olan kliniğin kullandığı materyallerin kalitesi ve diş hekiminin tecrübesidir. Bruksizm ve gece plağı ücreti hakkında sizi yanıltmayacak, en doğru bilginin klinikte yapılacak muayene sonrası tarafınıza verilmesi sizin yaranıza olacaktır.